Bijna twee weken geleden schreef ik dit bericht over mediteren en wat het me tot nu toe gebracht heeft. Nu zijn we aan het einde van de eerste maand van 2019 en zou ik dus een maand lang dagelijks gemediteerd moeten hebben. Ik zou een prachtig verhaal kunnen schrijven over hoe ik dagelijks keurig een half uur mediteer, dat ik me er heerlijk bij voel en dat ik een beter mens ben geworden, maar dan zou ik liegen. De afgelopen week heb ik namelijk niet gemediteerd en in deze blog leg ik uit waarom en wat ik er aan ga doen.

Lekker voorbeeld ben jij zeg!

Ja, I know, als blogger en bedenker van dit idee zou ik een voorbeeld functie hebben. Maar ik ben ook gewoon een mens en soms gaat het leven even niet helemaal zoals je gepland hebt.

Mediteren doe ik altijd in de douche, omdat dat de enige ruimte in het huis is waar ik absolute rust heb. Het probleem is alleen dat ik daar geen lekker plekje heb om te zitten. Ik heb van alles geprobeerd, handdoeken, kussens, de kale vloer en liggen. Soms zit ik ineens heel erg lekker en kan ik makkelijk 20 minuten doorgaan ook. Andere keren krijg ik dat niet voor elkaar en krijg ik al na 5 minuten kramp in mijn rug. Daardoor ben ik tegen het mediteren op gaan zien, wat de laatste twee weken resulteerde in minder fijne meditaties. Afgelopen week ben ik zelfs ziek geweest, waardoor van mediteren helemaal niets is gekomen.

Dus nu is het helemaal klaar met mediteren?

Ik ben zeker nog niet klaar met mediteren! De dagen dat ik een goede meditatie had zijn dan wel schaars, maar ze zijn het zeker waard om door te gaan. Ik ben veel minder stressgevoelig, kan makkelijker relativeren en ik slaap een stuk makkelijker dan de laatste maanden van december. Allemaal dingen die ik zonder meditatie en mindfullness waarschijnlijk niet voor elkaar zou hebben gekregen.

En hoe ga je het nu aanpakken dan?

Vanaf vandaag ga ik weer dagelijks even in de douche zitten én ik ga sparen voor een goed meditatiekussen. Hopelijk ondersteunt die mijn rug op zo’n manier dat ik geen kramp krijg.

Daarnaast ga ik meer mini-meditaties of mindfullness doen. Een minuutje focussen op mijn ademhaling als ik ergens heen loop, of extreem aandachtig mijn thee drinken ’s ochtends. Dingen die ook helpen om te ontspannen, maar minder planning en tijd kosten dan een echte meditatie.

Dit was mijn korte update over het eerste goede voornemen van 2019. Binnenkort de eerste update over mijn tweede voornemen: Geen plastic tasjes meer gebruiken!
Liefs, Mariska