Mijn januari staat in het teken van Meditatie, dus vandaag een update. Hoe gaat het? Wat werkt wel, wat werkt niet en mijn tips voor beginners.

Mediteren is hot en dat is niet voor niets. We zijn met zijn allen meer gestrest dan ooit. Alles moet sneller en beter, overal zijn prikkels en we verliezen onszelf in de voortdurende chaos van het leven. Klinkt lekker dramatisch hè? Maar dit is wel hoe ik mezelf tegen het einde van 2018 voelde. Ik was zenuwachtig, onrustig, angstig, noem het maar op en ik had er last van.

Om mijn stress onder controle te krijgen ben ik dit jaar begonnen met mediteren. Als mijn eerste goede voornemen voor 2019. In het begin was ik wat sceptisch, ik dacht: “dat is niets voor mij, stom stilzitten. Ik kan nooit aan niets denken.” maar niets is minder waar en nu kijk ik zelfs uit naar mijn 10 minuten niets.

Benieuwd hoe ik dat voor elkaar gekregen heb? Lees dan snel verder voor mijn beginnerstips!

Zie het niet als een ‘moetje’

Wanneer je mediteren ziet als een ‘moetje’, of een verplichte taak, dan gaat het resultaat al snel verloren. Je gaat er tegenop zien, wordt angstig, maar achteraf voel je je naar als je een dag hebt overgeslagen. Wanneer je begint met mediteren zal je er even om moeten denken dat je er tijd voor vrijmaakt, maar zeg nou zelf: is het écht zo erg om 10 minuten pauze te nemen of om een Youtube filmpje minder te bekijken? Dat dacht ik dus ook.

Mediteren is geen tentamen of eindbestemming. Het is een soort dagelijks ritueel. Net als tandenpoetsen eigenlijk. Je voelt je er lekker door en het zorgt er voor dat je ziel gezond blijft. Zoals tandenpoetsen helpt om je gebit gezond te houden. Voor mij is ’s avonds mediteren nog niet zo normaal als tandenpoetsen, maar dat is wel waar ik naartoe werk. Ik weet waar ik het voor doe en dat helpt om het niet als een vervelend klusje te zien.

Maak het een ritueel

De eerste dagen wist ik niet goed wat voor mij een goed moment was om te mediteren. Ik deed het de ene keer vlak na het opstaan, soms zomaar midden op de dag, ’s avonds, all over the place. En dan kom je er ’s avonds in bed ineens achter dat je het vergeten bent.
Nu heb ik het mediteren een deel gemaakt van mijn avondroutine: eerst mediteren, dan douchen, gezicht schoonmaken, lenzen uitdoen, tandenpoetsen. Zolang ik niet gemediteerd heb, kan ik niet douchen. Ik vind het heerlijk! Ik mediteer in de badkamer, waardoor ik geen last heb van geluiden die mijn vriend maakt en hij hoeft niet speciaal om mij te denken.

Vind een meditatie die werkt

Er zijn zó veel verschillende soorten meditaties! Je kunt jezelf puur focussen op je ademhaling, je kunt gericht over zaken nadenken, fantaseren, een kleurboek kleuren, noem het maar op. Als je merkt dat de manier waarop je mediteert niet werkt, ga dan iets anders proberen. Er zijn tal van youtube accounts die geleide meditaties aanbieden in verschillende vormen. Ik ben bijvoorbeeld de 30-day challenge van DoYouYoga.com, maar er zijn ook boeken en blogs te vinden. Mediteren met je ogen open, van Kirstin en Fidessa schijnt bijvoorbeeld heel goed te zijn. Ik kan hem helaas nog niet tweedehands vinden en hij is niet als e-book beschikbaar, daarom heb ik besloten het boekje nog niet aan te schaffen. Daarnaast bekijk ik regelamtig website van Zenzoekers en Pinterest ik er wat op los.

Langzaam opbouwen

Meditatie is als een soort spier die je moet trainen. Je kunt niet van de ene op de andere dag 30 minuten achter elkaar mediteren, net zoals je niet van de ene op de andere dag 30 minuten achter elkaar kunt hardlopen. Dat kan gewoon niet en het werkt alleen maar frustrerend. Probeer daarom langzaam op te bouwen. Begin met 5 minuutjes, of nog minder als je merkt dat dat nog te lastig voor je is. Bouw langzaam op naar 15 minuten en kijk vanuit daar of je nog verder wilt trainen.
In het begin is mediteren echt niet makkelijk. Zo kreeg ik de eerste paar keer ineens overal jeuk, kramp in mijn rug, slapende benen en een liedje in mijn hoofd dat maar niet wilde ophouden. Nu, na 18 dagen heb ik soms een moment dat ik even aan helemaal niets denk. Daar raak ik me dan ineens van bewust en dan is het weer weg, hahaha.

Mijn doel is om uiteindelijk 20 minuten per dag te kunnen mediteren.

Verwacht er niet te veel van

Het mediteren zelf stelt eigenlijk niet zo veel voor. Je gaat gewoon zitten en probeert te focussen op je ademhaling, hartslag, of iets anders. Hier merk je op korte termijn niet zo veel van, misschien dat je die ochtend of dag wat rustiger bent, maar dat is de volgende dag ook weer weg. Geef niet op! De echte voordelen op lange termijn merk je pas als je van het mediteren een gewoonte hebt gemaakt.

Verwacht ook geen geweldige spirituele ervaringen, speciale inzichten of ineens een geweldig creatief idee. Verwacht een moment voor jezelf en de rest komt vanzelf. Ga gewoon zitten en beginnen. Zoals ik al zei is mediteren niet iedere keer een geweldig spirituele ervaring, maar eerder een momentje voor jezelf en om even rustig te worden.

Wat mediteren me tot nu toe heeft gebracht

Je hoeft moet niet leeg
Ik heb geleerd dat je hoofd niet persé leeg hoeft te zijn om fijn te mediteren. Doorgaans probeer ik te focussen op mijn ademhaling en hartslag, zodra ik merk dat ik afdwaal ga ik gewoon weer rustig terug naar die twee dingen. Zonder boos te worden, zonder frustratie. Gedachten horen nou eenmaal bij de mens.

Beter slapen
December was een vreselijke maand wat slaap betrof. Ik lag regelmatig tot 4 uur ’s nachts wakker. Te piekeren en mezelf aan alles te ergeren. De ademhaling van mijn vriend was al te veel voor me en maakte dat ik mezelf echt kon opvreten vanbinnen. Mediteren heeft me geleerd om gedachten te observeren en los te laten.

Veel minder stress
Nogmaals terug naar december, de meest stressvolle maand die mijn jonge leventje heeft gekend. Niet omdat er iets heel ingrijpends was gebeurd. Ik snapte het gewoon even niet meer, was met 1000 dingen tegelijk bezig en maakte me overal druk om. Daar piekerde ik dan weer over ’s nachts in bed, wat me gestrester maakte, waardoor ik meer piekerde, waardoor ik slechter sliep, enzovoort enzovoort.
Nu kan ik mijn gedachten makkelijker loslaten, waardoor ik niet meer pieker, waardoor ik beter slaap. Win-win-win

En nog een paar kleine tips

  • Je hoeft niet persé in lotushouding op de grond te zitten. Liggend op bed, of zittend op een stoel/kussen werkt net zo goed. Als je maar redelijk comfortabel kunt zitten zolang je meditatie duurt. Probeer bijvoorbeeld eens een meditatiekussen, zoals deze beauty:
#DoYourYoga - Yoga kussen - »Brahman« - rond meditatiekussen met bio-organische Spelt vulling - 42x15cm - babyblauw

#DoYourYoga – Yoga kussen

Heb jij verder nog tips om het mediteren leuker en makkelijker te maken? Deel ze in de comments!

Liefs, Mariska