Bewust leven,  Gezondheid,  Uncategorized

Kefir 101~ Deel 1. Informatie

Mijn moeder heeft jaren geleden wel eens Kefir gemaakt, maar toentertijd moest ik daar niets van hebben. Nu, zo’n 7 jaar later, heb ik het weer eens geproefd en ben ik helemaal om! Niet alleen vanwege de gezondheidsvoordelen, maar ook omdat ik het oprecht lekker vind.
Wil jij nou alles weten over Kefir? Lees dan gezellig mee! Binnenkort komt deel 2 online met recepten.

Wat is Kefir precies?

Kefir is een gefermenteerde melkdrank. Qua smaak en structuur lijkt het op een dun soort yoghurt.
Het wordt gemaakt door een bacterie- en gistcultuur toe te voegen aan melk. Die cultuur ‘eet’ als het ware de lactose in de melk op en verandert die in probiotisch melkzuur. Hierbij komt een klein beetje alcohol vrij. Dronken zal je er niet van worden, maar let op als je geen alcohol mag/wil gebruiken.
Het eindproduct bevat nog een beetje lactose, maar veel minder dan gewone melk. Daardoor kan kefir ook door mensen met een lichte lactose intolerantie gedronken worden. Probeer eerst een klein beetje en zie hoe jouw lichaam er op reageert.

Dit is hoe de cultuur eruit ziet. Een beetje slijmerig en bloemkool achtig.

Voedingswaarde van Kefir

Naast die probiotica bevat kefir ook magnesium, calcium, ijzer, jodium, vitamine C, B1, B2, B6, B12, biotine, K2 en verschillende enzymen. En dan dus die probiotica! Eigenlijk was dat mijn voornaamste reden om het te gaan drinken. In je darmen wonen ontelbaar veel bacteriën, die helpen om je voedsel te verteren. Door stress, verkeerd eten of aanleg kunnen die bacteriën uit balans raken, waardoor je last kunt krijgen van diarree, verstopping of andere kwalen. Probiotica, of gefermenteerde voedingsmiddelen kunnen jouw eigen bacteriën ondersteunen, zodat jij weer lekker naar de wc kan ;).

Aangezien kefir naast bacteriën ook gisten bevat, heeft het een complexere werking dan bijvoorbeeld yoghurt of karnemelk.

Gezondheidsvoordelen

1. Bevordering van de stoelgang

Probiotica, zoals kefir, dragen bij aan een gezonde balans van de bacteriën in de darmen. Daardoor kan jij je eten beter verteren en zal je stoelgang dus verbeteren. Heb je bijvoorbeeld snel last van diarree of juist verstopping, dan kan dagelijks een glas kefir helpen,

2. Stressreductie

Volgens mij is stress één van de meest voorkomende klachten van onze hedendaagse samenleving. Stress zorgt er voor dat je last van je darmen kan krijgen en nare, depressieve gevoelens krijgt. Darmklachten zorgen op hun beurt weer voor meer stress. Een vicieuze cirkel dus. Je kunt die cirkel doorbreken door aan je darmgezondheid te werken.
Denk nou niet dat een glas kefir antidepressiva kan vervangen, maar het kan wel ondersteuning bieden. En zeg nou zelf: je voelt je toch direct veel beter als je normaal naar de wc kan?

3. Sterkere botten

Doordat kefir veel calcium en vitamine k2 bevat, helpt het je botontkalking tegen te gaan en je botten sterker te maken.

4. Helpen met afvallen

Bepaalde probiotica worden gekoppeld aan gewichtsafname. Aangezien kefir grote hoeveelheden probiotica bevat, kan het je dus ondersteunen bij het afvallen!
Betekent natuurlijk niet dat je drie keer per dag bij de Mac kan eten als je de dag begint met een glas kefir 😉 Maar het kan je wel nét dat zetje in de rug bieden.

5. Helpt tegen candida

Zou ik écht de holy-grail gevonden hebben? Het lijkt er wel op! Sinds ik regelmatig kefir drink heb ik veel minder last van candida aanvallen. Zeker het proberen waard dus als je hier last van hebt.

Zelf kefir maken

De kefir die je in de winkel kunt kopen is lang niet zo complex als de variant die je zelf maakt. En het is ook nog eens super makkelijk!
Je hebt nodig:
10 gram kefirkorrels per 100 ml volle, biologische melk. Jup, dat is alles!

Doe de cultuur bij de melk in een pot en laat zo’n 24 tot 48 uur op een donkere plaats op kamertemperatuur staan. Hoe langer je het laat staan, hoe zuurder de kefir wordt.
Zorg dat de deksel los op de pot zit! Bij het fermenteren komt namelijk wat gas vrij.
Je zal zien dat de kefir een yoghurt achtige structuur heeft gekregen.
Roer de kefir kort door en giet het door een zeef. Door er zachtjes in te roeren gaat het makkelijker door de zeef heen.

Belangrijk om te weten is dat kefir niet goed reageert op metaal. Gebruik daarom altijd plastic of glas als je met de kefir bezig bent.
Klik hier voor plastic zeven en glazen weckpotten. Maar je kan natuurlijk ook gewoon sauspotten gebruiken die je goed afwast!
Op mijn marktplaats pagina verkoop ik kefirkorrels.

Ik laat zelf het zo’n 48 uur staan, zodat zoveel mogelijk lactose wordt opgenomen. Op dat moment zal je zien dat de wei (het doorzichte water) gescheiden is van de rest. Dat maakt niets uit, je roert het er zo weer doorheen.

Doordat kefir bacteriën en schimmels bevat die misschien nog niet (veel) in je lichaam had, kan het dat je darmen even moeten wennen. Dit kan leiden tot winderigheid en buikpijn. Begin rustig met 100 ml per dag en bouw dat langzaam op naar zo’n 250 ml per dag.


Dat was het eerste deel met alle informatie over kefir en hoe je het kunt maken. Om te voorkomen dat dit bericht veel te lang wordt, komt binnenkort het tweede deel online met allerlei recepten waar je het in kunt gebruiken.

De makkelijkste deel ik nu alvast: gebruik kefir als basis voor smoothies! Lekker met een banaan, wat havermout en een theelepeltje honing.

Liefs, Mariska

P.s. Dit artikel bevat affiliate-links. Dat houdt in dat ik een kleine commissie krijg als je via mijn link een product koopt. Dit kost jou verder niets en maakt mij heel erg blij! Al die kleine bijdrages zorgen er namelijk voor dat ik deze blog kan blijven runnen :).

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

google.com, pub-5146256172624674, DIRECT, f08c47fec0942fa0