Persoonlijk,  Uncategorized

Vakantie-verslag 2020

Ik vind het zelf erg leuk om over mensen hun vakantie te lezen, om zo ideeën op te doen voor mijn eigen volgende vakantie. Daarom deel ik vandaag alles wat ik de afgelopen drie weken heb gedaan tijdens onze road-trip door Duitsland.

Mijn partner en ik houden erg van wandelen als we op vakantie zijn. Het liefst een zware tocht met een prachtig uitzicht als beloning. We hebben daarom veel te voet gedaan in de steden waar we waren, behalve in Stuttgart. Daar pakten we de metro die voor ons hotel stopte tot in het centrum en gingen vanaf daar te voet verder.

Hamburg

De vakantie begon in Hamburg. Een havenstad in het noorden van Duitsland. We kozen voor deze stad, omdat de vriendin van een vriend van ons daar woont. Zo kregen we eindelijk de kans om haar te ontmoeten.

We verbleven in het Reichshof by Hilton hotel, vlak naast het hoofdstation. Het hotel zelf heeft geen parkeerplaats, maar je kunt in de parkeergarage van het station parkeren voor slechts €15,- per nacht. Niet gek als je het mij vraagt.
Het hotel was super fijn met lekker ontbijt, lief personeel en een prima lounge om ‘s avonds nog even te zitten.

We hebben helaas niet zo veel van de stad gezien door miscommunicatie met de vriendin van onze vriend. Wel hebben we een boottocht door de haven gemaakt. Deze tocht was alleen iets te lang en de haven iets te saai naar onze smaak. ‘s Avonds hebben we gegeten bij DaCaio, op 15 minuten wandelen vanaf het hotel. Hier hebben we heerlijk gegeten met een flesje wijn er bij. Na het eten hebben we een kleine omweg terug genomen om iets meer van de stad te zien, wat een goede keuze was!

Ondanks dat we helaas weinig van Hamburg gezien hebben, heeft de stad wel écht een goede indruk op me gemaakt en ik heb er dan ook helemaal geen probleem mee om nog eens terug te gaan.

Stuttgart

In Hamburg lieten we onze vriend achter en gingen door naar Stuttgart waar twee andere vrienden zich bij ons voegden. We sliepen in Motel One Stuttgart. Een redelijk low-budget hotel, dat veel zakenlui als uitvalsbasis gebruiken. Aangezien wij toch vooral in de stad waren, was het voor ons best prima. Het personeel was vriendelijk en in de hotel-bar hadden ze lekkere wijn en bier, dus we hebben ons prima vermaakt.

De eerste dag hebben we de stad bekeken en zijn we naar de Fernsehturm gegaan. Een hoog uitkijkpunt vanwaar we een prachtig uitzicht over de stad en omgeving hadden. Hier hebben we wat gegeten en daarna een kleine wandeling door het bos naar de Biergarten gegaan. Het was wel even leuk, maar niet spectaculair. Vanwege de pandemie moesten we ons bier zelf binnen ophalen en er stond blijkbaar weinig druk op het vat, want het duurde allemaal erg lang. Na 1 biertje zijn we vertrokken. ‘s Avonds hebben we bij een andere biergarten vlakbij Charlottenplatz gegeten, wat veel beter beviel. In Duitsland is er weinig speciaalbier, maar het Weizen bier is mijn favoriet geworden!

Op zondag hebben we een tour door de wijngaarden van Stuttgart gedaan. Bij iedere stop kregen we twee wijnen te proeven, een verhaaltje over de omgeving en deden we een lekker kneuterig spelletje. Er werd bijgehouden wie het vaakst de spelletjes gewonnen had en de winnaar kreeg aan het einde een fles prosecco met zijn team. Vraag me niet hoe, maar ons team had gewonnen!
De tour was gezellig, de wijnen prima maar niet veel bijzonders. Het enige nadeel was dat de tour helemaal Duits was, waardoor het soms lastig te volgen was.

De dag daarna zijn we naar de dierentuin geweest. Voor mij was het hoogtepunt echter niet de dieren, hoewel die natuurlijk ook erg leuk waren, maar de botanische tuin en kassen. Als je me een beetje kent, weet je dat ik verzot ben op alles wat groen is en hier kon ik echt mijn hart op! De dieren zelf waren natuurlijk ook erg leuk, vooral het aquarium en de vlindertuin waar ook vleermuizen hangen.

Het bleek heel moeilijk om met een Nederlandse pinpas te betalen. Hier heb ik nog nooit ergens last van gehad. Even rekening mee houden dus! In de rest van Duitsland hebben we dit probleem ook niet meer gehad, echt alleen in Stuttgart. Als iemand hier een verklaring voor heeft ben ik erg benieuwd, want in Stuttgart zelf leek het de normaalste zaak van de wereld te zijn.

Titisee

Titisee is een echt vakantie-stadje aan een meer in het Zwarte woud. In de winter voor wintersporters en in de zomer blijkbaar vooral gericht op gepensioneerden, want wij brachten de gemiddelde leeftijd flink omlaag! Het was hierdoor niet minder gezellig hoor.
We verbleven in Maritim Hotel Titisee met prachtig uitzicht op het meer.

De eerste hele dag maakten we een quad-tocht door het zwarte woud. In eerste instantie zouden we alle vier op een eigen quad gaan, maar door een technisch probleem waren er maar drie beschikbaar en ging ik bij vriendlief achterop. Achteraf gezien was dat een hele goede keuze! Onze vriendin kreeg namelijk in de eerste bocht haar stuur al niet om een botste tegen een boompje op. Ook zij zat dus de rest van de tour achterop.
Tijdens de tour ging de guide voorop in een busje en wij reden er op de quads achteraan. Een groot deel over de weg, maar ook over bochtige bospaden. Ook ging het behoorlijk hard allemaal! Harder dan we in eerste instantie hadden verwacht. We hebben prachtige uitzichten gezien en mooie vochtige bospaadjes bereden en sprookjesachtige huisjes en dorpjes gezien. Echt alles wat je bij het Zwarte woud verwacht. Als je dus niet bang bent kan ik deze tour echt aanraden!

De volgende dag gingen we naar het Badeparadies. Een tropisch zwemparadijs waar we de hele namiddag en avond hebben vertoefd. Eerst hebben we alle glijbanen geprobeerd, waarna we naar het 16+ gedeelte aan de poolbar zijn gaan zitten cocktails drinken. Het was heerlijk om het geschreeuw van kleine kinderen even achter ons te kunnen laten en te genieten.

De laatste dag hebben we een bootje gehuurd, wat bier en hapjes ingeslagen en zijn we het meer opgegaan, wat vanzelfsprekend ook heerlijk relaxed was.
In Titisee hebben we prima gegeten iedere avond, maar er waren geen restaurantjes die er echt uitsprongen voor ons.

Heidelberg

Na Titisee verlieten onze vrienden ons en gingen mijn partner en ik nog een paar dagen naar Heidelberg met z’n tweeën. Een super schattig, romantisch stadje vol met toeristen. We kwamen aan op zondag rond drie uur en moesten in de rij staan voordat we de parkeergarage in konden! Verder weg parkeren was natuurlijk een optie, maar we waren moe en een tikje chagrijnig en stonden nog liever even in de rij dan dat we een eind moesten lopen/taxi bellen. Uiteindelijk duurde het “slechts” 20 minuten…

We sliepen bij een brouwerij, waar we die avond gretig gebruik van hebben gemaakt. Het bier smaakte goed, maar misschien was dit niet de beste keuze na een autorit van ruim drie uur. De volgende ochtend waren we knap beroerd en kregen we de opmerking dat we de laatsten waren die nog moesten ontbijten. Oepsie!

Die dag leek het ons verstandig om rustigaan te doen en namen we de Bergbahn naar boven. Een soort treintje dat heel makkelijk tegen de steile berg op kan klimmen. Helemaal boven bij de Köningsstuhl hadden we wederom een prachtig uitzicht over de stad waarna we besloten het wandelpad naar het Slot te nemen. Oh boy wat een pad. Het was stijl, glad, rotsig, stening, maar wel erg leuk en uitdagend! Ik had er alleen niet helemaal rekening mee gehouden dat het zo’n avontuurlijk pad zou worden en de schoenen die ik aanhad kunnen eigenlijk wel weg nu…

De volgende en laatste dag hebben we nog even door de stad gewandeld, maar waren van de dag daarvoor zo moe dat we op een terrasje zijn gaan zitten en een fles wijn hebben besteld. Daarna wilden we nog even bij de Studentenkarzer (een oude studentengevangenis) kijken, maar die was vanwege de pandemie alleen op reservering te bekijken. Wij hadden geen reservering, dus zijn we naar het volgende terrasje gegaan en hebben daar nog twee flessen wijn leeggedronken. Het was geen productieve, maar wel één van de leukste dagen die we deze vakantie hebben beleefd!

En toen, na twee weken vakantie weer op huis aan

En toen moesten we weer op huis aan helaas! Nouja, helaas… Ik hou van vakantie, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben ook wel heel blij om nu weer wat regelmaat in mijn leven te hebben. En mijn lever is ook erg blij dat ik niet zo veel alcohol meer drink.

De komende tijd kan je daarom wat meer berichten verwachten over het scheppen van orde in je leven en het maken van schema’s en routines, want dat is waar ik mee bezig ga!

Ben jij dit jaar op vakantie geweest? Of bleef je lekker thuis?

Liefs, Mariska

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *