Bewust leven,  Persoonlijk,  Spiritualiteit,  Uncategorized

5 Tips om dankbaarheid te voelen

Waar is de dankbaarheid? - Journeybook.eu

Dankbaarheid is een van de krachtigste gevoelens die je kunt hebben. Zoals we nu weten, trek je datgene aan wat je uitzendt. Zend jij veel gevoelens van dankbaarheid uit, dan krijg je automatisch meer om dankbaar voor te zijn. Vandaag deel ik tips hoe je jezelf kunt trainen om dankbaar te zijn. Zelfs ik heb daar nog wel eens moeite mee namelijk en daar is helemaal niets mis mee! We groeien op in een wereld waarin het belangrijk is om steeds maar meer te willen, maar zoals het gezegde luidt: Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.

Het tonen en voornamelijk voelen van dankbaarheid kan tricky zijn. Helemaal omdat we opgroeien in een wereld waarin alles groter, beter en mooier moet zijn. Je huis is nooit netjes genoeg, je relatie is nooit goed genoeg, we worden doodgegooid met reclames van spullen die ons mooier moeten maken want blijkbaar zijn we niet knap genoeg, en ga zo maar door.
Al die reclame is er puur op gericht om jou een slecht gevoel te geven en te zorgen dat je het product koopt dat jou wél gelukkig kan maken. Daarna kun je dat product dankbaar zijn dat ze jou gelukkig hebben gemaakt. Maar werkt dat wel zo? Heb jij ooit een dagcrème gebruikt die jou gelukkig maakte? Heb je ooit een shirt gekocht dat je dankbaar bent, omdat het je zó goed laat voelen?
Al die spullen geven ons geen dankbaar gevoel, omdat we direct weer kijken naar het volgende product, zonder stil te staan bij hetgeen we net gekocht hebben. Laten we het roer eens omgooien. Dankbaar zijn voor wat we al hebben, in plaats van te verlangen naar iets nieuws. (Ook een stuk beter voor de portemonnee)

5 Tips voor een leven vol dankbaarheid

Tip 1: Ga er lekker voor zitten met een kop hete thee en schrijf alles op waar je dankbaar voor bent.

Te beginnen met het feit dat je waarschijnlijk een dak boven je hoofd hebt, er is vast iemand die van jou houdt en iemand waar jij van houdt. Het kunnen ook hele kleine dingen zijn, zoals die kop thee die je zojuist voor jezelf gezet hebt. Je hebt stroom in je huis! Niet iedereen kan dat zeggen, dus wees er dankbaar voor. Net zoals het feit dat je kunt lezen, zodat je nieuwe dingen kunt leren. Ook dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend, dus wees er dankbaar voor.

Ik ben mezelf dagelijks bewust van het feit dat ik het behoorlijk heb getroffen in het leven. Ik heb een lieve vriend, we huren samen een appartement op een geweldige locatie, ik ben gezond en heb de middelen om mezelf te onderhouden. Verder ben ik dankbaar als de zon schijnt, maar ook als het regent. Zonder regen namelijk geen bloemen, zonder bloemen geen bijen en zonder bijen geen voedsel! I’ts all about perspective.

Wat mij heel leuk lijkt, is om een 1 line a day dagboek bij te houden, waarbij je iedere dag, gedurende 5 jaar een regel opschrijft waar je dankbaar voor bent. Zo heb je een monsterlijk grote lijst van dingen waar je dankbaar voor bent en word je na het eerste jaar dagelijks herinnert aan de dingen waar je precies een jaar geleden dankbaar voor was.

Tip 2: Mediteer op dankbare gevoelens

Aah, meditatie. Het antwoord op alle problemen. Meditatie is een hele goede manier om jezelf los te koppelen van je problemen en te focussen op dit moment.
Bedenk hoe het voor jou voelt om dankbaar te zijn. Gaat je hart sneller kloppen, of juist rustig? Krijg je het warm vanbinnen en een tintelend gevoel in je borstkas? Wat zijn voor jou dé tekenen dat je je dankbaar en gelukkig voelt? Ik haal geluk erbij, omdat deze twee hand in hand gaan.

Wat ik altijd probeer te doen is 5 minuten focussen op mijn hartslag en dat gevoel van dankbaarheid voor me halen en proberen na te bootsen. Ik zorg dat ik het lekker warm heb en denk aan iets waar ik onwijs gelukkig van word voor 5 minuten lang. Na verloop van tijd zul je merken dat je het gevoel van dankbaarheid zelf kunt oproepen.

Tip 3: Wanneer je even helemaal in de put zit, pak je lijstje er dan weer bij.

We hebben allemaal wel eens momenten dat de hele wereld tegen ons lijkt te zijn. Het is slecht weer buiten, je hebt aan het einde van je geld nog een stuk maand over en je contract wordt niet verlengd. Het is heel makkelijk om dan toe te geven aan die negatieve gevoelens, maar dat zorgt er juist voor dat je nóg meer negatieve dingen aantrekt. Geef jezelf een trap onder je reet en pak dat dankbaarheidslijstje van tip 1 er weer bij om jezelf te herinneren aan de dingen die wel goed gaan in je leven.

Tip 4: Of probeer het een positieve twist te geven. Zie het zilveren randje aan de donderwolk.

Oké, je bent je baan verloren. Maar dit geeft je wel de kans om ergens helemaal opnieuw te beginnen! Misschien wel dichter bij huis, met leukere collega’s en een beter salaris. The sky is the limit!
Benoem wat er “fout” is gegaan en fantaseer er op los, wat kan deze “fout” voor positieve gevolgen hebben? Dat zaken niet gaan zoals jij bedacht hebt, betekent niet persé dat het verkeerd gaat. Het gaat alleen anders.

Even terug naar mijn negatieve ervaring van laatst, het feit dat ik een half jaar langer over mijn studie ga doen. Ik bedacht me dat ik hierdoor een half jaar langer de tijd heb om te ontdekken wat ik écht wil gaan doen na mijn studie. Ook heb ik een stuk minder stress om alle tentamens te halen, waardoor ik me een stuk rustiger voel. Verder heb ik nu een half jaar langer de tijd om veel aandacht aan mijn blog te schenken en zo een stevige basis te leggen.
Zie je wel? Zo negatief is het nou ook weer niet.
Nog een voorbeeld is dat mijn laptop erg traag begint te worden. Hierdoor ben ik dan wel langer met het typen van een tekst bezig, maar het kan het wel met veel meer aandacht doen, hahaha

Tip 5: Spreek het uit.

Niets zo fijn om te horen dat iemand dankbaar is voor jouw hulp. Zo is het ook voor anderen: vertel ze dat je ze dankbaar bent, of dat je dankbaar in het algemeen bent. Zo help je anderen ook het zilveren randje van de donderwolk te zien. Je plant een zaadje dat later een heel bos aan dankbare gevoelens kan worden.

Dit zijn de dingen die ik doe om dankbaarheid te voelen. Heb jij nog tips? Ik leer graag van jouw ervaringen!

Liefs, Mariska

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *